ایران - خراسان رضوی - سبزوار
  • 29 تیر, 1402
  • پشتیبان سایت
  • بدون دیدگاه

تفاوت خرپا با سازه فضا کار

فایل صوتی مقاله

بدون شک مهمترین نکته در ساخت این است که سازه از استحکام کافی برخوردار باشد. بسیاری از سازه های غول پیکری که این روزها می بینید، از علم مهندسی عمران در ساخت آنها استفاده شده است.

سازه هایی مانند برج ها، پل ها، سوله ها، سدها و نیروگاه ها از جمله سازه های این منطقه هستند. از آنجایی که مقاومت بالا در ساخت سازه های فوق اهمیت زیادی دارد، قبل از ساخت هر کدام، مهندسین عمران محاسبات لازم را برای آن انجام می دهند.

خرپا یکی از پرکاربردترین ابزار مهندسی در ساخت سازه های مقاوم می باشد. این دستگاه یکی از ساده ترین، ابتدایی ترین و در عین حال کاربردی ترین در تولید سازه های مقاومتی است.

در ساخت قسمت های مختلف سازه از شیروانی استفاده می شود.

امروزه با پیشرفت علوم مهندسی، خرپا از حالت ساده به شکل سه بعدی طراحی می شود و به این سازه ها سازه های فضاکار می گویند و با خرپا متفاوت است.

در این مقاله می خواهیم به تفاوت سازه های خرپایی و فضاکار بپردازیم.

خرپا چیست؟

خرپا در واقع یک ابزار فلزی مثلثی شکل است. این مثلث ها در طرح های مختلفی به هم متصل شده اند،  و دارای خطوط منظم زیگزاگی هستند.

خرپا چیست؟

اتصال شبکه های مثلثی منجر به توزیع کاملا یکنواخت بار وارد شده به خرپا می شود و نیروهای فشاری و کششی تغییر می کند. این تغییر به این صورت است که هیچ برشی یا خمشی در کل سازه رخ نمی دهد.

دلیل اینکه زیبایی ها را به شکل مثلث طراحی کرده اند این است که شکل مثلث نسبت به سایر اشکال پایدارتر است. مثلاً اگر بخواهیم مثلثی را با چهار ضلعی مقایسه کنیم، اتصالات زوایای مثلث کمتر است. بنابراین، هرچه اتصالات گوشه کوچکتر باشد، احتمال ایجاد برش کمتر است.

اجزا اصلی خرپا

به طور کلی شیروانی ها دارای سه جزء اصلی هستند که شامل ریل های خمیده یا بالایی، ریل های پایینی و زیگزاگی می باشد.

میلگردهای تقویت کننده پایین در برابر تنش و تنش مقاومت می کنند و بنابراین خمش عمومی را تحمل می کنند. سیم پیچ می تواند مقاومت خرپا را در برابر نیروهای برشی فراهم کند.

روش های تولید خرپا

به طور کلی خرپاها به دو صورت مکانیکی و دستی تولید می شوند. در حالت تولید دستی، سیم پیچ ابتدا به شکل خمشی آماده می شود.

در مرحله بعد حداکثر یک یا دو ردیف زیگزاگی به ریل های پایین و بالایی جوش داده می شود. به طور کلی اگر خرپاها به صورت دستی تولید شوند، امکان خطا و ضعف در نقاط مختلف از جمله جوش وجود دارد.

هنگامی که خرپا توسط ماشین تولید می شود، چهار میله آهنی به طور همزمان وارد دستگاه می شود که شامل دو خط زیگزاگ یکی پایین و یکی بالا می باشد.

در ماشین هایی که وظیفه آنها تولید خرپا می باشد، قسمتی وجود دارد که حاوی اطلاعات لازم در مورد زوایای و ابعاد دقیق است و قادر است در میلگرد سیم پیچی حالت مثلثی ایجاد کند.

در مرحله بعد، سیم پیچ های تولید شده به جلوی دستگاه هدایت می شوند. دو آرمیچر پایین و بالایی در جلوی دستگاه وجود دارد که به موازات سیم پیچ های ایجاد شده حرکت کرده و به قسمت جوش دستگاه می رسند و در فواصل زمانی معینی به هم جوش می شوند.

این درزها در فاصله کمتری از یکدیگر قرار دارند. به همین دلیل از شکستن یا شکننده شدن میلگرد جلوگیری می کند. بنابراین می توان گفت خرپا تولید شده توسط دستگاه از کیفیت بالاتری برخوردار است.

تذکر مهم : تمام سازه هایی که در انواع کاربری در شرکت مهندسی کلیدر ساخته می شوند تماما خریداری شده از کارخانه فولاد مبارکه اصفهان ( فولاد نو ) میباشند این را هم باید گفت که تمام آیین نامه نظام مهندسی در طراحی و ساخت سوله اجرا می شود در نهایت سازه ای سبک و با قیمت مناسب تحویل شما قرار داده می شود. 09120512001

سازه فضا کار

شبکه های خرپایی سه بعدی سوله های فضاکار نامیده می شوند. این سازه ها به طور طبیعی ساختار بزرگتر و پیچیده تری نسبت به خرپاها دارند.

سوله فضا کار

سازه های فضاکار به اشکال مختلفی از جمله قوس ها، توری های مسطح، اشکال منحنی، گنبدها و شبکه های کابلی وجود دارند.

اگر بخواهیم یک مثال ساده از سوله های فضایی بزنیم، می توان به داربست های مورد استفاده در ساخت ساختمان ها اشاره کرد.

در این نوع سازه ها بارهای خارجی به صورت نیروهای داخلی در یک صفحه توزیع شده و به صورت نیروهای کششی و فشاری می باشد.

طراحی این سازه ها باید به گونه ای باشد که فرم نهایی آنها بتواند هرگونه تغییر شکل ناشی از تنش و تنش را تحمل کند.

می توان گفت تفاوت اصلی سوله های فضاکار با خرپا ها در سه بعدی بودن این سازه هاست. البته این دو از نظر کاربرد نیز متفاوت هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت کاربرد سوله خرپایی با سوله فضا کار

سازه ها خرپایی و سوله ها فضاکار از نظر کاربرد و همچنین ظاهر متفاوت هستند. فرم سازه ای خرپاها نه تنها می تواند بارهای زنده و مرده را تحمل کند، بلکه می تواند تنش و بار را به سازه های اصلی نگهدارنده مانند دیوارها، تیرها و زمین منتقل کند.

خرپا ها با توجه به وزن کم گزینه مناسبی برای سازه هایی هستند که با وزن کم طراحی و ساخته می شوند. آنها همچنین از خرپاها برای ایجاد سقف هایی با دهانه های بزرگ استفاده می کنند.

زیرا به کمک خرپاها می توانند سقف های عریض با دهانه های بزرگتر با کمترین انحراف بسازند. به طور کلی در ساخت برج ها، پل ها، سقف ها و تیرها استفاده از خرپا گزینه مناسبی است.

سوله های فضایی بسیار مفیدتر از خرپاها هستند. به عنوان مثال، سازه‌های فضاکار در ساخت غرفه‌های نمایش، آشیانه‌ها، پوشش استادیوم، ایستگاه‌های راه‌آهن، اتاق‌های ملاقات، مراکز سرگرمی، چتر نجات، تجهیزات رادیویی و هواشناسی استفاده می‌شوند.

با توجه به اینکه این گونه سازه ها در دو طرف نصب می شوند، می توان از آنها برای ساخت سازه هایی با دریچه باز استفاده کرد. به همین دلیل قسمت پوششی مانند سطوح استادیوم ها با کمک سازه های فضانوردان طراحی و ساخته شد.

نکته مهمی که هائز اهمیت است مقرون بصرفه بودن از نظر قیمت نسبت به سوله خرپایی می باشد.

شرکت مهندسی کلیدر سوله بزرگترین شرکت ساختمانی می باشد که در زمینه سوله سازی فعالیت دارد که با سابقه بیش از ۲۰ سال می باشد. شماره تماس:09120512001

سپاس ازت رفیق، امتیازات 5
بدون دیدگاه برای تفاوت خرپا با سازه فضا کار

شما هم میتوانیدر در مورد این مقاله نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد ، لطفا تمام کادرها را با دقت پر کنید و در نهایت ارسال دیدگاه را بزنید .